vrijdag 3 november 2017

3. Hoezo ook leuke aanvallen?!



Bram had een wilde maar goede nacht. Ik vond hem vanmorgen in zijn dekbed opgerold in een hoek van zijn bed en hij keek me ondeugend aan. Goed begin!

We flitsen weer samen door het ochtendritueel en zijn eerder klaar dan dat de bus rijden kan en zetten Bram nog even op de stoep buiten om daar op de bus te wachten. -Bang-, weer een joekel. Ogen rechtsboven helemaal in de hoek en de hele oprit trilt wanneer de bus aan komt rijden.

Het voelt zo dubbel om hem dan toch in die bus te zetten, ook na bijna 19 jaar nog steeds. Ik weet uit ervaring dat het niks uitmaakt. Of hij nu daar of hier de hele dag in bed apathisch ligt te hangen. Ik heb gisteren een afspraak kunnen maken om met fysio te beginnen en kan vanmorgen om half 10 al komen! Ik waag het er op en schrijf een  bericht aan de dagbesteding. Vandaag weer een andere dan de dag daarvoor, maar ook heel lief. Vingers gekruist dat ze het oké vinden...

Epilepsie heb je in veel soorten en maten en vele subgroepen. Dat schreef ik al in mijn eerste #facinfacts bericht van deze maand. Die grote waar ik steeds over spreek zijn de Tonisch Clonische aanvallen. En ze zijn secundair gegeneraliseerd, dat betekend dat er iets anders aan vooraf gaat. Verder heeft hij Absences, frontaal complex partiële en non convulsieve statussen.

Na de grote aanval vanmorgen is hij blijven hangen in een non-convulsieve status. De motor in zijn hersenen is als het ware niet goed opgestart en de cilinders draaien niet allemaal waardoor hij in een permanente schemertoestand blijft hangen. In zijn ledematen en gezicht kun je trekkingen zien. Niet een gevaarlijke situatie als je weet hoe te handelen, maar wel een treurige en het kan eindeloos duren tenzij je coupeert. Het is juist dat couperen wat vaak niet lukt bij Bram en dan komt de discussie op gang of het middel het doel wel heiligt...

Maar er is nog een aanval en die gaat vaak samen met een status. Bram heeft er niets aan, maar voor niet-wetende-omstanders is het aandoenlijk om te zien en ik ben de laatste die dan gaat verklappen dat hij niet lief aan het lachen is, maar in een aanval blijft hangen. Wat mij betreft is het de beste aanval uit alleen maar slechte keuzes, kijk maar hij kwam er mee thuis.....


#facingfacts

#EpilepsyAwarenessMonth'17

Geen opmerkingen:

Een reactie posten