zondag 26 november 2017

25. Grenzen verkennen

#facingfacts
Bram had een dag vol epilepsie en lag lang zijn roes uit te slapen, net als mijn andere pubers in the house. Ik kan niet meer uitslapen en zocht wat oud beeld materiaal. Ik keek naar de DVD van de Mantel der liefde, een NCRV Dokument waar wij aan mee deden. Ik wilde er wat van gebruiken voor mijn stukje vandaag, maar ik krijg het helaas niet voor elkaar om een DVD op mijn laptop te kopiëren. Bram was 5 jaar oud en ik was bezig om een goede woonplek voor hem te vinden omdat ik wist dat als hij thuis zou blijven wonen, de kans op een klein beetje een normaal leven voor ons allemaal bekeken zou zijn. Het aanbod van die tijd sloot op geen enkele wijze aan op zijn zorgvraag. Ik kon het niet, dat hele lieve mannetje dat mij zo ontzettend nodig had willens en wetens in een instelling achterlaten waar ik bijvoorbaat al geen goed gevoel over had en heb mij huilend op het zorgen gestort, niet wetende dat ik 14 jaar later nog steeds, op de zelfde intensieve manier aan het zorgen zou zijn.

Het was het begin van mijn strijd voor goede en passende zorg. Kwaliteit van leven, van zorgen en van sterven voor deze specifieke groep. Daarin is zichtbaarheid van cruciaal belang. Om de groep ZEVMB zichtbaar te maken gebruik ik Bram vaak. In woord, maar ook in beeld. Ik krijg daar niet altijd positieve reacties op. Hij is wilsonbekwaam en omdat hij niet kan aangeven of hij dat wel wil, is het ethisch niet oké.

Baby's en kinderen zijn ook wilsonbekwaam en worden heel veel gefotografeerd, ook met alleen een luier aan of zelfs helemaal niets en gebruikt in reclame. Ik probeer de grenzen te vinden van het toelaatbare. Een kunstenaar vroeg mij of ik hem naakt zou willen laten schilderen. Ik wel, het ligt er een beetje aan hoe, maar wat haal ik me op mijn hals als een foto in een tilzak (de foto van Josephine die ze instuurde bij het NRC als stilleven) al zoveel commotie geeft?

Bram kwam uit zijn roes en maakte met Alfred een fietstocht in het pikkedonker door de uiterwaarden, Josephine won met haar team de laatste (veld)hockeywedstrijd van het jaar waarmee ze als Winterkampioen de winterstop in gaan en Max heeft hard gewerkt aan zijn wiskunde. Hij voelt zich beter en kijkt naar een heleboel leerstof wat hij moet inhalen.

Trots, dat ben ik op ze!
#NEAM17





Geen opmerkingen:

Een reactie posten