donderdag 16 mei 2013

Ik hoor het wel wanneer we wegbezuinigd zijn!




Met veel aandringen van onze kinderarts en weerstand van mijn kant heb ik een paar maanden geleden een afspraak gemaakt met de palliatief verpleegkundige van het regionale ziekenhuis. In tegenstelling tot mijn verwachtingen, was ik diep onder de indruk na onze eerste afspraak en ben dat nog steeds. Zelfs Alfred die deze route graag aan mij overlaat en erg opzag tegen deze afspraak was hoe gek dat ook klinkt bij dit onderwerp, aangenaam verrast.

Nu moeten jullie niet denken dat wij de volgende zijn die aan een diepe lijn toe zijn hoor! Met Bram gaat het op de schaal van Bram, best heel goed. Ik ben alleen de afgelopen tijd geconfronteerd met bijzondere vormen van comfort zorg en dat heeft mij heel bang gemaakt voor de toekomst. Bram is volledig zorgafhankelijk en kan zonder hulp helemaal niets. Wij vinden dat hij al langer leeft dan dat wij hadden gehoopt en dat het niet leuker is geworden voor hem.

Dus voordat het leven van Bram helemaal wegbezuinigd wordt door de politiek en anderen die denken te weten waar het om gaat maar vooral bang zijn hun baan te verliezen, vind ik het fijn om te weten wat allemaal kan en wat allemaal mag en waar we op moeten letten omdat we anders in grijs gebied terecht komen. Eigenlijk mag er best veel wat ik niet wil omdat ik dat niet humaan vind en mag er veel niet wat ik werkelijk heel normaal zou vinden. Mijn vergelijk met diergeneeskunde een paar dagen geleden werd niet echt gewaardeerd, dus daar onthoud ik me verder van.

In de kranten, op twitter en op andere plekken op het internet lees ik deze week zoveel nieuws waar ik mij vreselijk over kan opwinden, of heel bang van word, dat ik besloten heb voorlopig mijn kop maar eens in het zand te steken. Doe ik dat niet, dan ga ik misschien wel heel hard hopen dat Bram morgen dood neervalt en dat is nou net niet de bedoeling van al de zorgvuldig geformuleerde protocollen die we aan het maken zijn.

Terwijl ik dat alles probeer los te laten en me volledig richt op mijn kids en werk, ga ik heel hard hopen dat al het nare voorbij zweeft, de politiek tot inkeer komt en al die mensen die op kosten van de staat hele rare dingen roepen en willen dat wij al die onzin geloven, door de mand vallen, zodat de mensen die het wel begrijpen, goedkoper zijn en met zorg en toewijding zich inzetten, weer gerespecteerd worden en hun werk weer kunnen gaan doen!

Later! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten