maandag 12 maart 2012

Balans op orde



Hoe komt het dat bedrijven als het wat minder gaat, de kosten daarvan bij de consument leggen? Zou het niet veel verstandiger zijn om eerst eens te kijken of er intern misschien kantjes afgelopen worden? 

Voorrijkosten 60 euro , transportkosten 39,50 euro, vervangkosten 56euro, montagekosten 55 euro......
Vandaag belde ik Barry Emons. Dat doe ik de laatste tijd al vaker. Barry gaat nl volgens het CIZ ons tweede bed maken. Door oa een ontmoeting hier thuis heeft Barry E. een grote opdracht binnengehaald voor het bedrijf. Hoog/laag bedden voor thuis ipv de instellingen. Zo kunnen ze in een keer concurreren met Atlas, Allert en meer van die leveranciers. Zorgbedden zijn dure bedden, dus goeie business! Barry E. was bij ons vanwege een bellenbuis die wij hier van hen hadden staan die het niet meer deed en ook voor de oliewielen waar wij al meer dan een jaar op wachten. Om een vreselijk lang verhaal kort te maken, hebben wij hier nog steeds niet de juiste olie wielen, een leenbed dat werkelijk gevaarlijk is voor Bram ondanks de jarenlange ervaring in het vervaardigen van veilige bedden, aldus de CIZ dame en een niet werkende bellenbuis die (niet) schoon gemaakt is en waar een terugslagklepje is vervangen voor een bedrag van 321,54. Een grote beurt voor een oude Jaguar is goedkoper!!?

Plafond Tilsysteem 6.150 euro, tildoekken, 618 euro per paar
Een ander voorbeeld is de tilzak van Bram. De tillift hebben wij via het bedrijf Domicare. Ooit, lang geleden was Bram uit zijn maat tilzak gegroeid en moest er een nieuwe komen. Een standaard tilzak voor het bad. Er is hier een mevrouw geweest om deze aan te meten. Ik had een noodgeval bij de kinderen op school. Lina die de tillift veel vaker gebruikte dan ik, zou assistentie verlenen om te kijken of het een goede zak was. Nou nee dus. De mevrouw is zonder iets te ondernemen weer naar huis gegaan. Ik moest maar met Bram naar de showroom komen!! Ik heb er nog achteraan gebeld, mijn excuses aangeboden en uitgelegd dat het echt niet anders kon, maar nee hoor ze zijn niet gekomen, ze zullen ook niet komen, ze komen maar 1 keer langs zo zeggen ze. Inmiddels is Bram al 3 maten verder kwa tilzak, maar nog altijd zijn ze beledigd. Dit bedrijf is wel 10 keer langsgekomen toen wij nog niet de beslissing hadden genomen om bij hen de lift te bestellen. Nu hangt de lift er en doen ze helemaal niets meer, zelfs geen onderhoud waarvoor ze door de gemeente wel betaald worden. Dat dit bedrijf bestaat bij de gratie van de WMO en mensen als Bram, doet er blijkbaar niets meer toe. Voor een terugkerende, zekere verdienste van 618 euro per 2 jaar, is men niet bereid om 7 kilometer verderop een passing te doen. Dat noem ik echt service! NOT

Instellingen krijgen max 100.000 euro zorgtoeslag zorgintensieve bewoners, declaratie op nacalculatie(?) CCE....
De Minister (ministerie VWS) wil wooninitiatieven ontzien zo heeft ze beloofd. Wooninitiatieven drukken minder hard op de zorgbalans dan instellingen doen voor personen met de zelfde zorgvraag. Een moeilijke zin om uit te leggen dat Bram in zijn nieuwe huis minder kost dan hij zou doen als hij een plek zou innemen bij de instelling die er vlakbij ligt.
Toch zou de instelling bovenop de toch al hogere kosten ook nog een toeslag krijgen om een kind als Bram goed te verzorgen, waarbij goed heel betrekkelijk is in het geval van de instelling. Maar Bram woont niet in een instelling, kost minder, maar krijgt ook bijna niets meer straks. De component wonen is namelijk weggehaald uit het PGB. De woonlasten moet hij dus zelf ophoesten, dit hoeft niet bij de instelling. Ook voor de toeslag extra zorgzwaarte komt Bram niet in aanmerking en hij mag straks maar 3 dagen naar de dagbesteding, allemaal omdat hij zich niet aan het voegen is naar de instelling die hoe dan ook veel duurder is.

Ze kunnen het misschien niet helpen hoor, deze bedrijven, ze zijn per slot van rekening ook gehandicapt. Diagnose: WATERHOOFD (zoals dat heel oneerbiedig genoemd wordt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten