donderdag 3 november 2011

nep-vlees


Voor Joosje geen Halloween. Zij kruipt lekker naast Bram en mij op de bank. We kijken een natuurfilm van de eo. Ik ben niet zo’n fan van de eo. Knevel en van den Brink, not my cup of tea, zeker niet na de wijze waarop ze het verhaal van Brandon naar buiten hebben gebracht. Maar de natuurfilms zijn geweldig, ik kan niet anders zeggen.

Het gaat over de savanne in Afrika. Joosje helemaal blij, de olifanten nemen een prominente plaats in in dit verhaal. Ik haal even iets op uit de keuken en hoor een intense gil. Ik kijk uit het raam, verwacht eigenlijk Max te zien door de ruit of andere Halloween-gasten die toch deze uithoek van het dorp hebben gevonden, maar zie niets en loop naar Joos.

Met grote ontsteltenis en hysterisch huilen kijkt ze naar de beelden van een leeuwin die een afgedwaald olifantje te grazen neemt. Ze is ontroostbaar. Ik probeer van alles, trek alle registers open om wederom op een hebbelijke manier uit te leggen dat de natuur hard is, maar ook mooi. Dat een leeuw niet dood omdat hij het leuk vindt, maar omdat hij honger heeft en moet eten. Dat een schattig eekhoorntje ook jonge vogeltjes dood en opeet en vogeltjes op hun beurt weer muizen (roofvogel) of slakjes en wurmpjes...... Het mag allemaal niet baten. Josephine is overstuur. Zij wil nooit meer vlees eten!

Daar kan ik niet moeilijk over doen, het vindt zijn weg wel, dat weet ik zeker.

Als ik haar naar bed breng wil ze graag weten wat ze morgen gaat eten. Boerenkool met nepvlees! Geen spekjes? Wat jij wil, jij mag het zeggen! Van wie zijn spekjes, mam? Van varkens...
Ze zijn best schattig, maar ik wil wel spekjes, dan denk ik gewoon dat ze nep zijn, OK??


Geen opmerkingen:

Een reactie posten