vrijdag 22 juni 2012

Was het maar een Lego feestje....

-->

Max zijn Lego feestje....
Nog geen drie weken zijn er over en dan is het alweer vakantie!
Dit schooljaar is werkelijk voorbij gevlogen!

Ik vond het geen leuk jaar. Voor mijn gevoel heb ik het hele jaar nergens grip op kunnen krijgen en achter elk feit aangelopen.

Zo gaat de één nog steeds matig op school en de ander redelijk, maar er is weinig effect van alle extra uren die ik er instop. Soms vraag ik me af of het niet beter is om los te laten. Ik neem het mezelf zelfs met grote regelmaat voor, maar als puntje bij paaltje komt is het echte loslaten te eng.

Pure deformatie ben ik bang. Ik heb Bram immers dit jaar ook los moeten laten. Of zoals anderen het graag verwoorden: anders vast moeten houden. Dat laatste geloof ik niet in. Als je wil dat anderen goed voor je kind zorgen, moet je ze ook de ruimte geven en dus niet vast blijven houden. Dat is na 13 jaar als een leeuwin waken over je kind, geen makkelijke opgave en toch heel noodzakelijk.

Anderen voor je kind laten zorgen is lastig. Zeker als je kind nog zo heel kwetsbaar is ondanks zijn grote postuur. Bovendien zijn wij net als vele andere ouders zo vreselijk teleurgesteld op momenten dat we die zorg even los lieten, dat het ingewikkeld is  geworden om daar het volle vertrouwen in te hebben.

Wij hebben door schade en schande geleerd om voor iedere cm goede zorg en een beetje aandacht keihard te vechten. Elke dag weer opnieuw omdat elke verworvenheid dagelijks weer ter discussie staat en  afgenomen kan worden.

Gelukkig heb ik dit jaar geleerd dat ik het vertrouwen mag hebben in de medewerkers van “OnsHuis”, zij laten mij zien dat het kan en mag, langs de zijlijn staan. Toch blijf je dan zitten met een beetje een kater, een onbestendig en leeg gevoel: en nu?

Gelukkig belt dan de gemeente Apeldoorn. Niet om Bram welkom te heten als nieuwe bewoner in deze gemeente. Nee, om vast even terrein af te bakenen: wat heeft Bram nu aan hulpmiddelen, wij leveren goedkoop, adequaat is wegbezuinigd en alles zal wel dubbel zijn (al in het huis aanwezig) en wordt dus niet verstrekt, goede middag!!

Niet lang na dit gesprek gaat de telefoon weer: in opdracht van uw verzekeraar komen wij het luiergebruik van uw zoon inventariseren. Na een minder charmant gesprek heb ik het aantal te gebruiken luiers per dag vast kunnen pinnen op 3 stuks. Dat wordt heel krap, maar is beter dan de in eerste instantie geboden anderhalve luier per dag. Het is een overwinning, maar zo voelt het niet, da’s weer jammer!

Zo gaat de telefoon nog een paar keer en neem ik hem ook nog wat keren zelf ter hand of ik schrijf een mail. Voor je het weet is de dag weer voorbij. Heb ik ook nog ruzie gemaakt over medicatie of recepten, een onderdeel van de rolstoel dat er vanaf gebroken is, een leverancier die alleen maar belt als er verdiend kan worden, maar nooit thuis is als het stuk gaat. Toch maar weer eens een mail gewaagd aan PGB, AWBZ en indicaties, enz. enz.

Genoeg te doen om je af te leiden zou je denken. Klopt! Maar ook genoeg om juist een chagrijnig en leeg gevoel aan over te houden. Ik vind het dan ook moeilijk om dit alles naast me neer te leggen als die andere twee uit school komen. De één heeft een spreekbeurt die nu echt af moet en een hoop rekenwerk, de ander een topo toets. Aan mij de taak ze aan het werk te krijgen, ondanks de afkeer en het verzet. Ze willen ‘mèt de Lego’ en plannen maken voor een verjaardagsfeestje. Ze willen zelfs wel wandelen met de honden als het maar geen huiswerk is dat ze moeten doen!

En weet je nou wat zo lullig is? Ik snap het zo goed. Ze kunnen straks nog zo lang groot, volwassen en verstandig zijn. God mag weten wat zij op hun pad krijgen om te verstouwen. Laat ze toch lekker buiten hutten bouwen en binnen met de Lego spelen……..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten