donderdag 16 mei 2013

Iedereen weet het beter



De hoorzitting langdurige zorg gaat vandaag van start. Ik kijk naar de lijst met sprekers en de rillingen lopen me over de rug. Er zal een hoop gekletst worden en vol furie, maar iets in mij denkt, je doet dit alleen maar omdat je bang bent voor je eigen baan…..

Vervolgens sla ik de krant open en lees dat de KNMG de euthanasie op dementereden wil inperken en vandaag bespreekt met minister Schipper (gelukkig zit Els Borst er ook bij): http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3442148/2013/05/16/KNMG-Beperk-euthanasie-op-dementerenden.dhtml Het conflict draait om ernstig dementerende patiënten die niet meer kunnen communiceren. Zij hebben eerder in een wilsverklaring aangegeven in een dergelijke toestand niet door te willen leven. Volgens de wet is euthanasie bij hen toegestaan, maar de KNMG wil dat dit voor deze groep onmogelijk wordt…..

Waarop dan weer een stuk volgt in de krant van het CBS http://www.skipr.nl/actueel/id14620-zorgkosten-met-37-procent-opnieuw-gestegen.html "De uitgaven aan ouderenzorg en gehandicaptenzorg stegen met meer dan 10 procent, net als de kosten voor de vanuit de AWBZ-gefinancierde langdurige zorg."

Ik heb in al die jaren nog niemand kunnen betrappen op hogere uitgaven voor betere zorg. Ik zie steeds minder handen, kennis en betrokkenheid. Maar ook steeds meer ‘deskundigen’, managers, belangenverenigingen en bureautjes. Het is maar heel zelden dat ik geconfronteerd wordt met mensen met echte vakkennis, bevlogenheid en/of daadkracht.

Gisteren liep ik met Bram weer eens te struinen over het terrein van Groot Schuylenburg. Eigenlijk is het terrein heel illustratief voor de zorg. Alles wat mooi is aan de zorg wordt verwaarloosd of wegbezuinigd……..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten