zaterdag 19 mei 2012

De support beurs 2012

-->
Vorig weekend ben ik met Bram en Max naar de Supportbeurs getogen. Van deze en geen had ik al vernomen dat hij een stuk kleiner zou zijn en inderdaad, hij was niet groot. Toch vond ik dat niet zo erg.

Max heeft genoten. Hij heeft overal op en in gezeten, naar olympische sporters en spellen gekeken, gadgets gescoord en als klap op de vuurpijl, in een donkervoort en formule 3(?) wagen gezeten, hij vond alles prachtig.
De foto die een fotograaf maakte, schijnen we nog te krijgen!

Ik vond het heel jammer om te constateren dat er van innovatie in de gehandicapten zorg niet echt spraken is en dan bedoel ik niet alleen niet in het MCG segment! Er zijn wel leuke dingen ontwikkeld, maar om nu te zeggen gut gut, dat is echt vernuftig en vernieuwend, nee.

Ook de innovatieprijs had dit jaar een hoog bejaard gehalte. Nu is de doelstelling van de prijs al discriminerend: De Support Innovatieprijs stimuleert innovatie en tracht ervoor te zorgen dat de hulpmiddelen, voor mensen met een lichamelijke handicap of een chronische aandoening, nog beter worden. Ik heb de indruk dat men niet door heeft dat men op deze wijze een groot assortiment gehandicapten met een door de gemeente/AWBZ redelijk gevulde portemonnee toch enigszins buitensluit.

Zo is het handig bij de meeste nominaties in ieder geval te beschikken over een IQ boven de 50 en het liefst boven de 85. De winnaars van de drie prijzen hebben het vast verdient. 
1. Bejaarden krijgen een auto-stop op hun rollator, jeh, niet meer van het stoepje rollen....
(een dergelijk systeem bestond volgens mij al, maar werd blijkbaar nog niet op de rollator toegepast). 
2. Met de iPad kunnen we nu het hele huis bedienen, van gordijnen openen tot de verwarming aanzetten. Lijkt mij top!!
(In mijn beleving werken we hier al aan sinds de eerste sciencefictionfilm en was dit ook al mogelijk, zij het dat de iPad nieuw is, maar toch echt een ontwerp van iemand anders). 
3. De laatste vind ik erg indrukwekkend. Het is een hoofdband die het mogelijk maakt het brein met een computer te laten communiceren. Technisch vernuftig, uiterlijk verlangt het nog wat aandacht (zoals zoveel op de beurs….oepsie..). Ik hoop dat het ooit in het basispakket komt, maar als je je realiseert dat een ja/nee knop al een fikse discussie oplevert en lang niet altijd resultaat, kun je je dat afvragen.

Ik heb gekeken naar kantelbare rolstoelen voor in het bos. Het is nog steeds droef gesteld helaas. Op het gebied van tilliften en tildoeken kan ik ook niet uit de voeten, wat een vooroorlogse ellende. Eigenlijk draait de discussie nog steeds om klips of lussen, we zijn niets opgeschoten. Als ik vraag of ze bredere douchbrancards maken kijken ze me wat wazig aan, rompers zijn niet mooier, maar wel duurder geworden en een gehandicapte dient nog steeds met houten draaiwiellen te spelen of dat nu leuk is of niet!

Nee, het enige dat ik echt verrassend vond was de nieuwe rolstoel van Maarten de Bruin die in samenwerking met Welzorg tot stand is gekomen, de Composeat. Niet omdat hij prachtig is, ook niet omdat hij van verbluffende originaliteit is, niet omdat hij geschikt zou zijn voor Bram, maar gewoon omdat de eeuwig truttige en altijd achter de feiten aan hobbelende Welzorg interesse in design laat zien en dat moet een voorbode zijn van betere tijden voor gehandicapten design, dat kan niet anders…….., toch?

.....maar tja, wij hebben altijd al een zwak voor Spijker gehad.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten